PGNiG podało dane dotyczące sprzedaży gazu w pierwszym półroczu. Wzrosła sprzedaż ropy naftowej o 43 proc. do poziomu 644 tys. ton, natomiast sam gaz odnotował spadek o 0,6 mld m sześć. do poziomu 8,2 mld m sześc.
Z danych udostępnionych przez spółkę można zauważyć, że w drugim kwartale bieżącego roku wzrosło wydobycie ropy o 25% do 292 tys. ton w wobec 233 tys. ton w okresie analogicznym ubiegłego roku. Natomiast w pierwszym półroczu wydobycie ropy wzrosło już o 33% do 615 tys. ton z 462 tys. Sprzedaż ropy naftowej także wzrosła w tym okresie i to aż o 43 proc. do 644 tys. ton z 450 tys. w porównaniu z półroczem 2013 roku.
Inaczej ma się sytuacja z gazem ziemnym. Sprzedaż gazu ziemnego w drugim kwartale bieżącego roku wyniosła 3,3 mld m3, wobec 3,2 mld m3 z roku ubiegłego. Natomiast wydobycie gazu ziemnego nie zmieniło się wcale w przeciągu tego roku i jest na niezmienionym poziomie 1,1 mld m sześc. Największy spadek sprzedaży gazu ziemnego dało się odnotować w pierwszym półroczu, gdzie wartość spadła z 8,8 mld m3 do 8,2 mld m3.
Z kolei import gazu ziemnego w drugim kwartale 2014 r. wyniósł 2,6 mld m3 wobec 2,5 mld m3 w drugim kwartale 2013 roku. Import z kierunku wschodniego wyniósł aż 2,5 mld m3 w drugim kwartale 2014 roku w porównaniu do 2,3 mld m3 w analogicznym kwartale 2013 roku.
W całym pierwszym półroczu 2014 roku import gazu ziemnego wyniósł 5,1 mld m3 wobec ok. 6 mld m3 w analogicznym półroczu 2013 roku. Import z kierunku wschodniego wyniósł aż 4,5 mld m3 w porównaniu do ok. 5,1 mld m3 w analogicznym okresie 2013 roku.
Sam wolumen dystrybucji gazu w drugim kwartale 2014 r. pozostał na niezmienionym poziomie 1,9 mld m3. Natomiast w pierwszym półroczu 2014 wolumen dystrybucji gazu wyniósł 5,1 mld m3 wobec ok. 5,8 mld m3 w pierwszym półroczu 2013.
Jak podał PGNiG 30 czerwca 2014 r. w podziemnych magazynach gazu wysokometanowego znajdowało się ok. 2,05 mld m3 gazu wraz z uwzględnieniem zapasu obowiązkowego będącego w gestii Ministerstwa Gospodarki. Jak wynika z raportu gazu magazynujemy coraz więcej, coraz więcej jest sieci gazowych w Polsce, ale sprzedaż gazu wcale nie nabrała większego tempa, a wręcz przeciwnie. Jego ceny odstraszają klientów, stąd też konieczne jest obniżenie cen gazu i pozyskanie nowych źródeł jego dostaw, aby konkurencja na rynku w naturalny sposób wymusiła proces obniżek cen.
źródło: info.wyborcza.biz
Dodaj komentarz